Vyberte stranu
UX z anglického User Experience je v preklade dobrý užívateľský zážitok, dobrá skúsenosť. Keď má váš zákazník pri nakupovaní v e-shope alebo pri prehliadaní vašej stránky dobrý pocit, celkovo dobrý nákupný zážitok, nazýva sa to dobré UX.

Ako spraviť z návštevníkov zákazníkov

UX reprezentuje každú interakciu, styk zákazníka alebo návštevníka s vašim biznisom, s webstránkou, e-shopom, aplikáciou, službami.

Je to niečo ako mať hostí na oslave, ak sa hostia zabávajú, sú spokojní a všetko ide hladko, pravdepodobne ste dobre všetko od začiatku naplánovali. Znamená to, že ste nad oslavou rozmýšľali a nemysleli ste iba na to, kedy sa podáva večera.

Plánovali ste možná aj príbor, taniere, poháre, rozsadenie hostí. Brali ste ohľad na vek, deti, program, príhovor, …

Tak ako plánovanie oslavy, UX je o venovaní pozornosti malým detailom, aby ste mohli vytvoriť perfektný online zážitok a vaši návštevníci mali dobrú skúsenosť a odporúčali vás alebo nakúpili znova.

Nie je to len o jednosmernej komunikácii

Zo začiatku môže byť lákavé myslieť iba na detaily, ktoré uľahčia komunikovať čo VY chcete, aby zákazník videl, napríklad informácie o výrobkoch alebo službách a čo VY chcete, aby robili, napríklad kliknúť na tlačidlo „Do košíka“, alebo „Zavolajte nám“.

Návštevníci vašej stránky majú po návšteve nejakú skúsenosť a vy by ste mali myslieť na to, aká tá skúsenosť bola.

  • Vedeli čo majú robiť? Nemýlite ich?
  • Odchádzajú s pocitom, že sú vážení zákazníci?
  • Neponáhľate ich alebo nevyžadujete po nich príliš veľa?

Dobré UX pripraví všetky online informácie a interakcie so zákazníkom tak, aby boli ľudia nakoniec spokojní. Ak sú zákazníci spokojní, budú nakupovať ďalej a viac.

Rozmýšľajte ako zákazník

Ak si na UX najmete firmu aleob webového dizajnera, začnite aj tak samostatne rozmýšľať prozákaznícky.

Základ je naučiť sa rozmýšľať ako potenciálny zákazník, nie ako majiteľ firmy.

Ako potenciálny zákazník, čo by som na stránke zistiť a na aké tlačidlá alebo odkazy by som bol ochotný / neochotný kliknúť? Spravte si plán, spoznámkujte si to.

Príklad

Ako zákazník by som si chcel spraviť prieskum o výrobku alebo službe, pozrieť video návod, kúpiť produkt alebo službu, spýtať sa otázku obchodníka ….

Zoraďte si vaše poznámky v poradí, v akom si predstavujete, že by konal potenciálny zákazník.

Uistite sa, že každá interakcia na vašom webe má 5 alebo menej krokov. Napríklad pre nákup v e-shope, návštevník by mal:

  1. Prísť na stránku
  2. Kliknúť na kategóriu produktov
  3. Kliknúť na stránku produktu
  4. Vložiť do košíka
  5. Prejsť do pokladne

Ak už máte stránku, bolo by dobré, keby ste si aj tak nad UX rozmýšľali rovnako. Ako pomôcku si zavolajte kamaráta, ktorý pred vami nakúpi na vašej stránke bez toho, aby s vami komunikoval a pozerajte sa, až potom si vypýtajte jeho názor a spätnú väzbu. Viac kamarátov znamená lepšia štatistika a väčšia presnosť.

Vyhodnotenie a aké pocity majú mať návštevníci?

Napríklad po príchode a vašu stránku by sa mali zákazníci cítiť vítaní, nadšený a mali by byť zvedaví.

Keď nakúpia, mali by byť spokojní a šťastní.

Vaše UX môže navodiť rôzne pocity pomocou kombinácií použitých tvarov, farieb, navigácie, obsahu, kontextu, videí a zvukov. Správny mix týchto prvkov záleží od účelu stránky a vašej identity, štýlu aj od správy, ktorú chcete komunikovať. Hlavne však záleží na type vášho publika – kto sú vaši zákazníci / návštevníci.

Príklad

Prevádzkujte kúpele a spa, chcete navodiť identitu luxusu. Určite chcete, aby sa vaši zákazníci cítili pocit relaxu a pokoja, keď navštívia vašu stránku. Určite zvolíte pokojné farby a zvuky namiesto hlasnej hudby a neónových farieb.

Ako na to …

Načrtnite si na papier alebo tabuľu, ako by mala vaša stránka vyzerať pomocou čistých čiar a rámikov. Toto vám pomôže rozhodnúť sa, aké interakcie majú nastať na hlavnej stránke a na jednotlivých pod-stránkach. Pomôže vám to rozhodnúť sa s nadhľadom, aké prvky na ktorej stránke použiť a ako pomôcť návštevníkom s navigáciou po stránke a jednotlivými interakciami.

Príklad

Kúpele a spa chce dosiahnuť, aby si ľudia ľahko vybrali ich obľúbenú kategóriu procedúr z hlavnej stránky, náčrt by mal obsahovať tlačidlá na všetky kategórie, napr. masáže, epilácia voskom, masky a peeling tváre, liečebný kúpeľ, …

Použite takýto náčrt ako začiatok pre váš UX plán. S návrhom dizajnu vám radi pomôžeme.

Externý marketing v súlade s UX

Marketingové aktivity, ktoré posielajú klientov na vašu stránku by mali byť navrhnuté a premyslené v súlade s vašim UX. Bez nátlaku umožniť záujemcom urobiť prieskum vašej ponuky.

V prípade príkladu s kúpeľným domom a spa asi nepoužijete frázu, „ČAS SA KRÁTI, RÝCHLO KUPUJTE!“, to si necháte ak predávate lístky na koncert a už sú takmer vypredané.

Ako viete, že UX funguje?

Testujte často a od začiatku akýchkoľvek zmien, používajte A/B testy, split testy, vyhodnocujte na základe skúseností vašich zákazníkov, neváhajte robiť zmeny, keď treba.

Ak máte na to čas a rozpočet, spravte si pred spustením stránky UX test na vzorke ľudí, ktorá reprezentuje najlepšie vaše cieľové publikum. Napríklad použite poukážku na nákup výmenou za to, že sa môžete na zákazníka pri nákupe pozerať a po nákupe vám dá spätnú väzbu.

Pri spätnej väzbe sa pýtajte sa správne otázky, ktoré vám pomôžu vylepšiť UX, zlepšiť skúsenosti zákazníka, sústreďte sa na zreteľnosť, jednoduchosť a efektivitu. 

Zoznam vecí, na ktoré treba myslieť

Pripravte sa na UX, ak si odpoviete na otázky nižšie, vieme vám navrhnúť webstránku tak, aby vaši zákazníci boli spokojní.

Z

Definujte si cieľové publikum zákazníkov

Z

Definujte si vašu identitu, štýl

Z

Zoznam emócií a pocitov, ktoré chcete vyvolať

Z

Zoznam všetkých interakcií so zákazníkom pred, po a počas návštevy stránky

Z

Zoznam všetkých úkonov a interakcií, ktoré potenciálny zákazník vykoná na stránke

Ak si budete chcieť UX aj otestovať:

Z

Zoznam priateľov alebo externých testerov, ktorí sa zúčastnia na testovaní stránky

Z

Otázky, ktoré budete testerom klásť po ich skúsenosti s vašou stránkou

Niečo o nás

Ďakujeme, že čítate naše články, ak práve rozmýšľate nad Google reklamou alebo novou webstránkou, ozvite sa nám, poradíme Vám a spravíme grafický návrh zdarma.

Návrh dizajnu zdarma

Uvažujete nad novým webom, alebo plánujete modernizáciu starého?

Využite našu akciu, vypracujeme Vám návrh dizajnu zadarmo.