Byť na prvej stránke v Google chce byť každý, čo odporúča webmasterom Google a aký vplyv na to budú mať zaužívané SEO praktiky?
Pre všetkých, ktorí vedia po anglicky a chcú to sledovať z prvej ruky, čítajte tieto blogy a návody od Google: Webmaster Guidelines a Webmaster Central Blog. Keďže po Slovensky Google nepublikuje, v našom blogu v téme SEO pripravujeme pre vás priebežne prekladané novinky z tejto oblasti s vysvetlením, čo to v praxi znamená.
Ak keď z pokynov pre webmasterov nepriamo medzi riadkami môže vyplývať, že klasické SEO je v podstate zakázaná praktika, určite tomu tak nie je. Vo veľkej miere záleží, čo ste si doteraz o SEO prečítali alebo počuli. Krčmové rady samozvaných odborníkov môžu mať za výsledok, že vás Google označí za webspam a vylúči z vyhľadávania úplne, SEO má slúžiť pre uľahčenie indexovania stránky vyhľadávačmi a nie na umelé lákanie návštevnosti. Keby nebolo SEO, tak by neboli odborníci, ktorí čítajú tieto zdĺhavé návody od Google a nevedeli by potom zapracovať niektoré moderné technické zlepšenia, ktoré vedú k rýchlejšiemu nájdeniu vašej stránky ak návštevník zadá kritické kľúčové slová do Googlu. Príkladom sú tzv. štruktúrované data, ktoré zobrazujú klientom krajšie zdobené výsledky vyhľadávania. Zadáte názov firmy a vidíte v pravo štruktúru Firmy s logom, webstránkou, otváracími hodinami, tie sa ťahajú zo štruktúrovaných dát dobre spravenej firemnej stránky, to isté platí o osobách, definíciách z Wikipédie, hľadaní pracovných ponúk, podujatí alebo nových spravodajských článkov. Často sa cez ne zobrazujú aj hodnotenia produktov hviezdičkami a podobne.
To že Google úplne neodsudzuje SEO je aj fakt, že v roku 2015 mal zverejnenú pracovnú pozíciu pre prijatie SEO odborníka, ktorý mal mať na starosti zvýšenie rastu návštevnosti z organického obsahu a rast biznisu.
Pokyny pre tvorcov webstránok
Vo svojich pokynoch Google vymenováva zakázané praktiky, dáva odporúčania a vysvetľuje niekedy celkom podrobne, čo ktorá zakázaná praktika znamená.
V skratke
Algoritmy a spôsoby, akými vyhľadávače zoraďujú stránky sú tajné, nie sú zverejnené a keby boli, tak by ich každý špekulant oklamal. Dôvod prečo Google je dobrý vyhľadávač a všetci chcú byť v ňom na prvom mieste je, že má vysokú návštevnosť a veľký vplyv na návštevnosť ostatných stránok. Vysokú návštevnosť má preto, lebo je dobrý a keď do vyhľadávania zadáte burger Bratislava, tak vám nevybehnú výsledky volieb z nejakej cudzej krajiny, ale relevantné výsledky. Aby vyhľadávače dokázali ukazovať relevantné výsledky aj naďalej, bojujú proti webspamu rôznymi technikami, ktoré určite nezverejnia na svojich blogoch, kým nebudú mať lepšie. Tieto rady, aj keď sú priamo od zdroja berte skôr ako prevenciu, aby ste sa omylom nedostali do problémov, lebo ste nevedeli, že toto sa má alebo nemá robiť.
- Ak chcete pomôcť Googlu nájsť vašu stránku, sú na to určené postupy, o tých napíšeme nižšie.
- Uľahčite Googlu pochopenie vašich stránok, tu sú zaujímavé hore spomínané štruktúrované data, vďaka ktorým Google vie, čo sa na stránke nachádza, či je to pracovná ponuka, alebo článok, alebo stránka produktu v e-shope.
- Na prvom mieste má byť užívateľ, nie vyhľadávač alebo špekulácia ako umelo priniesť na svoju stránku čo najviac ľudí.
- Nevymýšľajte nové spôsoby ako oklamať vyhľadávač, za to že tu nie sú napísané neznamená, že nebude váš web penalizovaný, venujte svoju energiu radšej kvalitnému obsahu.
Pomôžte Googlu nájsť vašu stránku
Ak máte malú webstránku a z hlavnej stránky sa dá doklikať na všetky podstránky, ktoré chcete vidieť v Googli, pridajte stránku priamo tu cez pridať URL.
Ak máte viac stránok, poskytnite Googlu súbor Sitemap. Sitemap súbor je súbor obsahujúci všetky stránky webu, väčšinou XML formát, alebo textový súbor. Sitemap súbor sa dá pridať rôznymi spôsobmi, jeden je nalinkovanie súboru napr. sitemap.xml cez robots.txt, ktorý je umiestnený v hlavnom adresári webstránky. Ďalší spôsob je cez Google Search Console, kde sa zaregistrujete svojim Google účtom, vytvoríte si novú stránku, pridáte Sitemap súbor a ako bonus uvidíte, kedy a či si ju Google stiahol, či mal nejaké problémy pri indexovaní stránky a rôzne zaujímavé prehľady, chyby, kontrola štruktúrovaných dát, odporúčané vylepšenia HTML, zoznam linkov odkazujúcich na stránku, nastavenie preferovanej verzie www alebo bez www a podobne.
Ak používate Google Search Console, sitemap súbor nemusí byť XML, máme dobré skúsenosti aj s obyčajným textovým súborom obsahujúcim zoznam URL adries, maximálne niekoľko tisíc v jednom súbore. Ak máte portál alebo veľký e-shop, tak si súbory odporúčame rozdeliť do viacerých po 10 tisíc, XML súbor je často zbytočný, lebo Google aj tak nezaujímajú ostatné veci ako priorita, alebo ako často sa stránka mení, z našich skúseností to ignoruje a urobí si aj tak po svojom.
Uľahčte Googlu pochopiť vašu stránku
- Toto je to, na čo by ste mali najať SEO odborníka, alebo podrobne naštudovať, neskúšajte zakázané veci, ktoré sú rozpísané podrobne nižšie.
- Vytvorte užitočnú stránku plnú kvalitných informácií, jasne popíšte svoj obsah.
- Predstavte si, čo by hľadal alebo zadával Váš klient do vyhľadávania, keď chce nájsť vašu stránku, použite tie slová v obsahu.
- Používajte HTML tag <title> a atribútu alt výstižne a popisne, ten title je nadpis a v našom systéme na Mojawebstranka.sk sa pridáva automaticky z názvu stránky, alebo článku.
- Navrhujte stránku tak, aby mala jasnú hierarchiu a návštevníkom bolo jasné, ako sa na webe orientovať.
- Dodržujte SEO postupy pre zverejňovanie obrázkov, videí a Sitemap súborov.
- Neprideľujte session ID alebo iné parametre vyhľadávačom pri indexovaní vašej stránky, vyhľadávač tak môže považovať tú istú stránku za viacero stránok, zblbne alebo naindexuje vašu stránku s nejakým prideleným parametrom namiesto čistej URL.
- Ubezpečte sa, že na stránke nemáte skrytý obsah v rôznych rozbalovacích kartách, tento obsah môže vyhľadávač považovať za skrytý a nebude ho brať do úvahy. Najdôležitejšie informácie pre návštevníka by mali byť viditeľné v základnom zobrazení stránky.
- Zariaďte, aby odkazy z reklám a rôzne affiliate linky neovplyvňovali hodnotenie vo vyhľadávačoch, robí sa to pomocou rel=“nofollow“.
Uľahčite užívateľom prehliadanie vašej stránky
- Pre dôležitý obsah, názvy nepoužívajte obrázky, ale text, aby sa v tom dalo vyhľadávať.
- Majte platné odkazy, linky. Tie čo smerujú na neplatné alebo zrušené stránky vymažte.
- Optimalizujte stránku pre rýchle načítanie, väčšina kvalitných hostingových firiem ako je napríklad aj naša toto spraví za Vás. Ak si to robíte sami, tak základ je kompresia obsahu, optimalizovanie obrázkov, minifikovanie Javascriptov a CSS súborov, caching statických súborov a kvalitné pripojenie serveru s rýchlou odozvou.
- Optimalizujte stránku pre mobilné zariadenia ako sú telefóny a tablety.
- Ubezpečte sa, že vaša stránka sa zobrazuje dobre vo všetkých prehliadačoch ako Internet Explorer, Edge, Chrome, Firefox, Opera a podobne. To sa dá dnes dodržaním moderných webových štandardov a pár CSS trikmi celkom jednoducho.
- Zabezpečte stránku SSL certifikátom, stránka začína https://, zašifrujete tak komunikáciu medzi užívateľom a serverom, umožníte tak vašim zákazníkom bezpečný nákup, ochranu pred hackermi či zneužitie osobných údajov.
- Skúste zabezpečiť čitateľnosť vašej stránky pre zrakovo postihnutých.
Zakázané veci
Automaticky vygenerovaný obsah
Obsah vygenerovaný počítačovým programom, náhodný nezmyselný text, ale môže obsahovať kľúčové slová.
Pozor! Sem sa zaraďuje aj text preložený automatickým prekladačom bez korektúry človekom. Je ťažké posúdiť, čo je akceptovateľné a čo nie, lebo napríklad známa stránka Aliexpres ešte donedávna slovenský jazyk generovala cez nejaký automatický translator a Google ich nevypol z vyhľadávania, no existujú spôsoby, ako označiť časti HTML kódu ako strojovo preložené a zakázať ich indexovanie, v každom prípade sa treba vyhnúť prekladaniu stránok strojovo zatiaľ, kým to nebude na nerozoznanie. Otázkou ostáva, čo je lepšie pre užívateľa, nepreložená stránka alebo zle preložená stránka.
Podvodnícke praktiky s odkazmi
Toto je základ SEO väčšiny amatérov, výmena linkov s čo najviac stránkami, tzv. „link building“. Doteraz je aj v odborných kruhoch považovaná táto taktika za najlepší spôsob ako si vybudovať tzv. Pagerank, ten už teraz neexistuje verejne, oficiálne ho Google zrušil v decembri 2013, niektoré toolbary ho ukazovali ešte roky potom, ale nezmenený. Google zakazuje bezplatnú, platenú alebo inak organizovanú výmenu linkov, dokonca považuje za porušenie pravidiel aj zakúpenie si článkov so spätnými odkazmi, no doteraz je to obľúbený spôsob budovania backlinkov. Takmer každý SEO odborník to odporúča či v knihách alebo vo svojich ponukách na svojich weboch. Bežne nájdete aj v serióznych denníkoch PR článok s linkom, ktorý je optimalizovaný iba za účelom link buildingu. Google takisto spomína, že platená PPC reklama a linky z nej nepridávajú Pagerank a nepovažujú sa za link building. Odporúčanie je, aby webmaster použil rel=“nofollow“ pre také prípady, kedy je takéto umelé linkovanie nevyhnutné.
Málo originálneho obsahu
Kopírujete obsah z iných stránok s nádejou, že si podelíte návštevníkov s skutočným autorom, ktorý sa na obsahu narobil a naozaj ho napísal? Okrem toho, že to je zakázané, vyhľadávač aj tak vie, kde ten text našiel ako prvý a malé zmeny v texte dokáže odhaliť veľmi jednoducho porovnaním počtu podobných slov, synoným alebo rovnakých slov v texte. Tu tiež Google nemá úplne voľné ruky a v podstate problém, dilemu. Niektoré stránky musia zo zákona obsahovať to isté alebo približne ten istý obsah, vylúči tieto stránky z vyhľadávania? Z našich skúseností nie, pokojne ich naďalej vyhľadáva, príkladom sú rôzne obchodné podmienky, Cookie varovania podľa nariadenia EU a podobne, to je takmer vždy identický text.
Maskovanie
Maskovanie tzv. Cloaking je schovávanie obsahu s kľúčovými slovami, ktoré bežný človek nevidí, lebo sú napríklad bielo farbou na bielom pozadí, alebo skryté v kóde. Špekulácia za touto metódou je, že ak vyhľadávač naindexuje takúto stránku, tak nájde stovky kľúčových slov a bude posielať návštevníkov na túto stránku aj keď ju naozaj nehľadali, toto je naozaj veľký problém, Google sa už z týmto problémom technicky dávno vyrovnal a vie takéto stránky blokovať. Asi najznámejší príklad Cloakingu bola vo februári 2006 kauza s BMW, kde známy bloger a zamestnanec Google ozrejmil metódu, ako to robili, ale zdokonalené praktiky pokračujú dodnes.
Čudné presmerovania
Po anglicky to nazývajú Sneaky redirects, myslí sa tým presmerovanie z hlavnej stránky na inú. Googlu vadí, ak pošle stránka vyhľadávač na inú stránku ako užívateľa, vtedy si vyhľadávač myslí, že na stránke je niečo úplne iné, ako sa tam reálne nachádza, veľmi podobné Maskovaniu.
Vstupné brány
Doorway pages, špeciálne vytvorené stránky optimalizované na konkrétne kľúčové slová, z ktorých aj tak klienta presmerujú na inú stránku, ale naháňajú takto návštevnosť. Príkladom je mať napríklad viacero webstránok pre viacero geografických regiónov a presmerovávať ich potom na jednu centrálnu stránku, paradoxne toto využíva dodnes ako bežnú prax veľa nadnárodných firiem, a dá sa to pochopiť, je to z historických dôvodov, lebo je to tak bolo jednoduchšie, keď ešte neexistovali kvalitné redakčné systémy podporujúce viacjazyčný obsah, Google ich nevypol, lebo inak by sme si asi nestiahli ovládače ani do Samsungu a niektoré stránky od Microsoftu alebo Volva by museli vypnúť tiež.
Kradnutý obsah
Scaped content, zakázané je kopírovať obsah z jednej stránky a pridávať ho na druhú stránku bez pridanej hodnoty, ručne, automaticky alebo akokoľvek. Nepotrebuje vysvetlenie. Platí aj pre RSS feedy a podobne. Kradnutie obsahu je zakázané nie len Googlom, ale vo veľkej miere je ošetrené aj Copyright zákonmi po celom svete.
Partnerské programy bez pridanej hodnoty
Príkladom je stránka e-shopu, kde každý produkt má ten istý popis, nadpis, bez hodnotení, komentárov, proste kópia priamo od dodávateľa. Pre vyhľadávač je to duplicita bez pridanej hodnoty a celá námaha vytvoriť takúto stránku skončí iba ešte lepším SEO pre originálneho dodávateľa. Odporúčanie Googlu je, že neoriginálny obsah by mal tvoriť iba menšinu obsahu stránky, mal by skôr zobrazovať iný cenný obsah, ktorý originálny dodávateľ produktov nemá, komunitu napr. fórum, recenzie, blog a podobne.
Nerelevantné kľúčové slová
Stránky s kopou nesúvisiacich telefónnych čísiel, zoznam všetkých miest a obcí, veľa krát opakované frázy.
Ostatné
Všetko ostatné ako generovanie spamu, zbytočného obsahu, umiestňovanie vírusov a škodlivého kódu na stránku je asi jasné, odporúčané je aj čistiť si diskusné fóra od spamu.